Dag 15 - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Bente Frissen - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Bente Frissen - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Bente

Blijf op de hoogte en volg Bente

02 Augustus 2014 | Nederland, Heerlen

Ook vandaag weer dezelfde tijd gewekt en verwacht voor ontbijt. Daarna zijn we rond 9 uur/ half 10 vertrokken naar Boston. Hier gingen we de Harvard Tour doen. Er was een meisje die naar haar tweede jaar ging op Harvard die onze gids was. Eerst liepen we door Harvard Yard, waar ook het beeld staat van John Harvard. De gids vertelde dat dit niet echt John Harvard was, omdat dat een vrij ''lelijke'' man was, en de man in het beeld was redelijk knap. Daarom denken de mensen van de school dat het een afstammeling was van een latere directeur van de school. Er staat op de hele campus super mooie gebouwen, de meeste hiervan zijn dan ook vrij oud. We hebben een groot deel van de campus gezien, maar het verhaal over de Widener bibliotheek vond ik heel interessant. In 1907 was een jongen afgestudeerd van Harvard, Harry Widener, en hij was heel erg geïnteresseerd in zeldzame boeken. Nadat hij afgestudeerd was, vertrok hij naar Europe om daar boeken te verzamelen. Na een tijdje kwamen zijn ouders hem opzoeken, en vonden dat hij zijn hele studie vergooide met het zoeken naar boeken en dat hij een baan moest zoeken in de Verenigde Staten. Hij is met zijn ouders mee terug gegaan, en omdat ze vrij rijk waren, konden ze het permitteren om eerste klas mee te gaan op de Titanic in 1912. Hier zijn Harry en zijn vader dan ook omgekomen, maar zijn moeder had het overleefd. Toen zij terug was is ze naar Harvard gegaan en heeft ze gezegd dat ze $3.000.000 wil geven aan de school om in de naam van haar zoon een bibliotheek te bouwen. Mvr Widener heeft dus op het gebied van Harvard een plaats aangewezen waar de bibliotheek zou komen. Maar om te zorgen dat hij niet zou worden afgebroken of iets dergelijks, mocht het gebouw dat werd gemaakt niet uitgebreid worden. Ook wilde ze een precieze replica van haar zoons studeerkamer in de bibliotheek, waar elke dag nieuwe bloemen en een nieuwe boek moest worden geplaatst. Daarnaast moest iedereen die werd toegelaten in de universiteit, een zwemtest afleggen, omdat ze dacht dat Harry de ramp had overleeft, als hij kon zwemmen.
De collectie boeken in de bibliotheek bleef maar groeien, maar ze mochten het gebouw niet uitbreiden. Door deze reden gaat de bibliotheek 4 etages onder de grond, en ligt dus compleet onder Harvard Yard. De hele bibliotheek bestaat uit 10 etages en is de grootste universiteits bibliotheek ter wereld, met 92 kilometer aan boekenplanken aanwezig. De bibliotheek is gesloten voor het publiek dus dat was jammer.
Na de tour wilden we naar het strand gaan, maar omdat er zo veel verkeer was, zijn we onderweg ergens gestopt om te lunchen en zijn we daarna meteen doorgereden naar de campus, waar de nog een paar Olympic events hebben gedaan.
'S avonds zijn we gaan eten bij een echte Amerikaanse diner, waar ook iedereen een hamburger heeft gehad. Ik vond het heel leuk om zo'n diner te zien, omdat je die ook altijd in de film ziet.